Heb je er al over nagedacht op welke manier je je podcast wil vormgeven? En dan heb ik het niet over de te gebruiken kleur, titel of het logo. Nee, we gaan in dit blog verder in op het soort podcast dat je kunt maken.

 

 

 

Wie draagt de podcast?

Is het het onderwerp? Of gaat het (stiekem) toch over de maker? Profileer jij jezelf als de expert en/of wil je bekendheid creëren? Praktisch: is er sprake van 1 of meerdere hosts? Is deze deskundig of juist in een positie om vragen te stellen die luisteraars ook kunnen hebben? Wat zoek je in je host(s)?

Daar moet een labeltje op

Er zijn verschillende vormen van podcasts, bijvoorbeeld een kletsvariant (aan de keukentafel – kletscast) door bijvoorbeeld bekende Nederlanders, er zijn interviews/onderzoekende podcasts, besprekingen met/door experts, verhalende podcast etc. Heb jij je keuze al gemaakt? Of ga je juist voor een mix of het maken van speciale afleveringen.

Keuzes

Deze keuze heeft ook gevolgen voor bijvoorbeeld de titel, het materiaal dat je dient aan te schaffen, wie en hoeveel mensen je gaat inhuren en wat je stijl gaat worden. Ga je vousvoyeren of tutoyeren? Verwacht je van je luisteraars interactie? Laat je je sponsoren? En onder welke categorie of tag laat jouw podcast zich het beste kenmerken? Immers je podcast wordt bij het aanmelden bij de diverse platforms ook geplaatst onder een categorie. Enerzijds gebruiksgemak, anderzijds mogelijk beperkend. In welke categorie zou jij jouw podcast genomineerd willen zien bij de Oscar van de podcast?

Nabrander: ik merk dat er veel vragen in deze podcastblogs staan, er is namelijk ook veel om op te kauwen. Een podcast opnemen kan een dure aangelegenheid zijn waarbij het voortraject van nadenken en keuzes maken het allerbelangrijkste is. Elke vraag kan een blogpost op zichzelf zijn. Laat ik dat maar niet doen en je alleen op weg helpen.

Podcast: Voor welke soort ga jij?
Getagd op:                                        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *