Het kan voorkomen dat je een journalist of redacteur over een bepaald nieuwsfeit wilt informeren, maar dat het belangrijk is dat zij dat niet vóór een bepaald moment naar buiten brengen. De simpelste oplossing is natuurlijk het pas te melden als dat moment is aangebroken. Als dat geen reële optie is, kun je overwegen je persbericht ‘onder embargo’ te versturen.

Als je gebruik wilt maken van embargo, wees je dan bewust van de volgende zaken:

  • Een embargo is een verzoek, niet meer en niet minder. Je kunt een embargo dus niet juridisch afdwingen.
  • Een embargo vervalt direct wanneer het nieuwsfeit ergens opduikt. Stel dat je je persbericht onder embargo naar twintig media verstuurt en één van hen besluit om toch direct een bericht te plaatsen dan volgt de rest daarna.
  • Maak in je persbericht heel duidelijk waarom je verzoekt om embargo.
Exclusiviteit

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je persbericht naar een hele reeks verschillende media te versturen. Allemaal op hetzelfde moment. Dat kan in sommige gevallen de beste optie zijn. De kans dat jouw bericht ergens snel in de media wordt opgepikt is dan groot. Maar er zitten ook wel risico’s aan. Voor redacties is het minder of zelfs niet interessant om een bericht te ‘brengen’ dat inmiddels ‘oud nieuws’ is, omdat een ander blad, of andere website het bericht al heeft geplaatst. En als ze een volgende keer weer een persbericht van je ontvangen denken ze misschien wel: dat bericht zal misschien wel weer opnieuw ergens anders (al lang) verschenen zijn.

In plaats hiervan kun je er ook voor kiezen om één bepaalde krant jouw scoop te gunnen. Uiteraard heeft dat alleen zin als dat medium ook werkelijk interesse heeft om dat te doen.

Voor een redacteur/journalist is het bovenal belangrijk dat hij weet wat hij aan jou heeft. Hij moet:

  • weten dat jij het persbericht echt alleen naar hem hebt verstuurd.
  • vanzelfsprekend ervan uit kunnen gaan dat er geen feitelijke onjuistheden in je persbericht staan.
  • contact met jou (of een andere woordvoerder) kunnen opnemen.
Wat zijn voordelen van exclusiviteit?
  • Win-winsituatie voor het medium en voor jou: het medium heeft een interessant artikel, jij hebt via het bericht de aandacht verkregen die je wenste.
  • Investering in vertrouwen. Je laat zien dat exclusiviteit bij jou ook werkelijk waargemaakt wordt.
  • Je voorkomt dat je persbericht(en) door andere media als irrelevant worden beschouwd. (Als je te vaak naar een heleboel media tegelijkertijd verstuurt, vallen ze op een bepaald moment minder op.)

Meer lezen over persberichten:

Hoe bouw je een persbericht op?

Hoe kom je aan een goede afbeelding bij je persbericht?

Embargo en exclusiviteit
Getagd op: